سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ماه محرم منزل خانم سیفیان (جلسه یازدهم) مورخه ۱۴۰۴/۴/۱۷
سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ماه محرم منزل خانم سیفیان (جلسه یازدهم)
مورخه ۱۴۰۴/۴/۱۷
💠 کودک نابالغ و اتصال در جماعت
💬سؤال: در رساله آمده است که اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند نماز او صحیح است، مى توانند اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند. از کجا بدانیم که نماز وی صحیح است؟
✅ جواب:
🔹 همین که به حسب ظاهر افعال و اذکار نماز را درست انجام میدهد، کفایت میکند.
الإمام عليّ عليه السلام :
شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ في وَلايَتِنا ، المُتَحابّونَ في مَوَدَّتِنا ، المُتَزاوِرونَ في إحياءِ أمرِنا ، الَّذينَ إن غَضِبوا لَم يَظلِموا ، وإن رَضوا لَم يُسرِفوا ، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا ، سِلمٌ لِمَن خالَطوا
امام على عليه السلام :
شيعيان ما، در راه دوستى ما به يكديگر بذل و بخشش مى كنندودر پرتومحبّت ما يكديگر را دوست مى دارندوبراى زنده نگاهداشتن ياد ما به ديدار يكديگر مى شتابند، آنها كسانى هستند كه هرگاه خشمگين شوند،ستم روا ندارندوهرگاه خشنود شوند، زياده روى نكنند. براى همسايگان خود مايه بركت هستند و با هركه آميزش يابند، راه آشتى در پيش گيرند.
این جمله منسوب به امام علی (ع) — «المُتَحابّونَ في مَوَدَّتِنا» (به فارسی: «کسانی که در دوستیِ ما یکدیگر را دوست میدارند») — اشاره به ارتباط عمیق عاطفی و معنوی بین افرادی دارد که محبت اهل بیت (ع) محور وحدت و مبنای دوستی آنهاست. در ادامه، ابعاد این روایت را توضیح میدهم:
۱. معنای عبارت:**
- «المُتَحابّونَ»**: کسانی که یکدیگر را دوست دارند(بر اساس عشق و اخوّت دینی).
- «في مَوَدَّتِنا»در چارچوب محبت ما** (یعنی محبت خاندان پیامبر (ص) اساس این دوستی است).
- بنابراین، این افراد نه بر اساس مادی یا قومی، بلکه صرفاً برای خدا و به سبب ولایت اهل بیت (ع) با هم پیوند برقرار میکنند.
۲. پیامهای کلیدی:
- وحدت امت اسلامی: این روایت نشان میدهد که محبت اهل بیت (ع) میتواند محور اتحاد مسلمانان باشد و تفرقهها را از بین ببرد.
- ارتباط اخروی: در احادیث آمده چنین افرادی در قیامت بر منابرِ نور خواهند نشست (بحارالانوار، ج۶۷، ص۲۵۰)؛ زیرا دوستی آنها برای خدا و اولیای الهی است.
- تأثیر اجتماعی: این پیوندها جامعهای بر پایه اخلاق و معنویت میسازد که اعضای آن در سختیها پشتیبان یکدیگرند.
### ۳. تفاوت با دوستیهای معمولی:
- دوستیهای عادی ممکن است بر اساس همسایگی، منفعت یا عادات باشد، اما این دوستی قدسی و الهی است و پایدارتر است.
- همانطور که امام صادق (ع) فرمودند:
*«إِذَا أَحَبَّ الرَّجُلَانِ فِی اللَّهِ فَاجْتَمَعَا عَلَیْهِ وَ تَفَرَّقَا عَلَیْهِ فَذَلِکَ أَحَدُ الْأُخُوَّةِ»* (کافی، ج۲، ص۶۴۴)
(هرگاه دو نفر برای خدا یکدیگر را دوست بدارند، گرد هم آیند و جدا شوند، این برادری حقیقی است).
### ۴. نتیجه عملی برای مؤمنان:
- تقویت حس همبستگی با دیگر عاشقان اهل بیت (ع) در جامعه.
- پرهیز از تفرقه و تعصبهای قومی یا مذهبی کاذب.
- تلاش برای تبدیل محبت اهل بیت (ع) به الگوی رفتاری در روابط اجتماعی.
این روایت، تجلیِ حدیث نبوی «أَلَا وَ إِنَّ أَوْثَقَ عُرَی الْإِیمَانِ: الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ» (بحارالانوار، ج۶۷، ص۲۳۶) است که دوستی و دشمنی برای خدا را محکمترین رشته ایمان میداند.
بنابراین، «المتحابون فی مودتنا» تنها یک رابطه عاطفی نیست، بلکه پیمانی الهی برای ساختن جامعهای مبتنی بر ولایت است.
داستان سه یار باذل
سه یار هم پیمان
سه نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام صفوان بن يحيى، عبد اللّه بن جندب، علی بن نعمان هستند. این سه برادر مسلمان ایمانی از بهترین اصحاب امام در مسجد الحرام نشستند و قرار دادی با هم نوشتند.
گفتند: عمر هر کسی را خدا میداند. هر کس زود تر از دنیا رفت، آن که زنده ماند، بعد از مرگ، آنها را در تمام کارهای خیر شریک کند دو نفر از دنیا
رفتند. صفوان ماند.
این آخرین بازمانده چون تعهد کرده بود، همیشه سه تا نماز میخواند.
می گفت: یکی برای خودم، دو تا هم برای دوستانم که به آنها قول داده بودم. مثلاً نماز ظهر و عصر را سه دفعه میخواند ماه رمضان روزه میگرفت.
علاوه بر آن، دو ماه هم برای هر یک از دوستان خود روزه میگرفت. زکات مال خود را سه بار میداد، میگفت: یک بار برای خودم، دو بار هم برای آن دو دوستم، به آنها قول داده
الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً (96مریم)
همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند به زودى خداى رحمان براى آنان محبّتى (در دلها) قرار مى دهد
اشعار
متن شعر
اِن کنتَ باکیاً لکلِ شی فابکِ لِلحُسین (۴)
عزای فقط عزای حسین گریه فقط برای حسین ش
*
گر مانده است داغ بر جگرت فابک للحسین
گر سوخته است بال و پرت فابک للحسین
وقتی در آستانه ی پاییز برگ ریز
گل ریخته است دورو برت فابک للحسین
با یاد یک چمن گل پرپر به کربلا
افتد به باغ اگر گذرت فابک للحسین
اِن کنتَ باکیاً لکلِ شی فابکِ لِلحُسین (۴)
عزای فقط عزای حسین گریه فقط برای حسین
*
تا همرکاب قافله ی نینوا شوی
در ابتدای هر سفرت فابک للحسین
تصویر آتش و عطش و دجله و فرات
تا جلوه کرد در نظرت فابک للحسین
با یاد تشنه کامی گلهای باغ وحی
افتاد به آب اگر گذرت فابک للحسین
تا عاقبت بخیر شوی ای شکسته دل
هر شب بگو به چشم ترت فابک للحسین