سخنرانی حجت الاسلام شریفی منزل خانم سیفیان بمناسبت ولادت امام علی النقی ع موضوع:خدمات امام
سخنرانی حجت الاسلام شریفی منزل خانم سیفیان بمناسبت ولادت امام علی النقی ع
موضوع:خدمات امام هادی ع
مورخه ۱۴۰۴/۳/۲۰
احکام
معنای «جایز نیست» و «حرام است» در احکام شرعی
💬 فرق بین جایز نیست و حرام است در چیست؟
✅ در مقام عمل، بین «جایز نیست» و «حرام است» و همچنین بین «جایز است» و «حرام نیست»، تفاوتی وجود ندارد.
در رابطه با امام هادی (علیهالسلام) میتواند به جنبههای مختلف زندگی، سیره، فضائل، معجزات و نقش ایشان در ترویج معارف اسلامی بپردازد. در ادامه، طرحی کلی برای یک درباره امام دهم شیعیان ارائه میشود:
درآمدی بر سیره سیاسی دهمین پیشوای بزرگ شیعیان
امام هادی (ع) در نیمه ذیحجه سال 212 هجری در اطراف مدینه در محلی به نام «صریا» به دنیا آمد. آن حضرت در سال 220 ه. ق
شهادت۳ رجب ۲۵۴ هجری
توسط معتز عباسی با سم.
ذکر نام پدر (امام جواد ع) و مادر ایشان (سمانه مغربیه).
در 8 سالگی، پس از شهادت پدرشان ،امام جوادعلیه السلام به پیشوایی شیعیان رسید. دوران امامت امام هادی (ع) از نظر سیاسی – اجتماعی این ویژگی ها را دربرداشت: 1- بی کفایتی زمامداران عباسی؛ ۲- گسترش فساد اخلاقی و مالی در دستگاه خلافت؛ ۳- بروز آشوب ها و فتنه ها در قلمرو اسلامی؛ و ۴- گسترش نهضت های علویان.
امام علی النقی (ع) در طول 33 سال امامت خویش، با چند تن از خلفای عباسی هم عصر بود؛ که به ترتیب عبارتند از:
1- «معتصِم»، برادر مأمون (217 - 227)
2- «واثِق»، پسر معتصم (227 - 232)
3- «متوکِّل»، برادر واثق (232 - 248)
4- «منتصِر»، پسر متوکل (6 ماه)
5- «مستعین»، پسر عموی منتصر (248 252)
6- «معتَزّ»، پسر دیگر متوکل (252 255 )
پس از شهادت حضرت رضا (ع)، رویکرد عباسیان نسبت به ائمه روی به تندی و شدت گذاشت؛ امام جواد (ع)، به بغداد فراخوانده شد و مأمون به رغم اکراه امام جواد (ع)، با هدف نظارتِ هر چه بیشتر بر امام و نیز بازسازی چهرۀ خود در جامعه به عنوان قاتل حضرت رضا (ع)، دخترش را به عقد امام جواد (ع) درآورد و بدین ترتیب شبکه جاسوسی خود را تا عمق خانه امام نفوذ داد.
داستان خانمی که میگفت من زینب هستم
زمان متوكل عباسى زنى به دروغ ادعا كرد كه من زينب دختر على بن ابى طالب هستم ، - با اين حيله از مردم پول مى گرفت - او را نزد متوكل آوردند.
متوكل به او گفت :
تو زن جوانى هستى با اينكه از زمان زينب دختر على سالها مى گذرد؟ گفت :
پيغمبر دست بر سرم كشيده و دعا كرده است كه در هر چهل سال جوانى برايم برگردد.
من تا حال خود را به مردم نشان نمى دادم ولى احتياج وادارم كرد كه خود را به مردم معرفى كنم .
متوكل گروهى از اولاد على عليه السلام و بنى عباس و طايفه قريش را احضار كرد و جريان را به آنان گفت . چند نفرشان گفتند: روايتى نقل شده كه زينب دختر على عليه السلام در سال فلان از دنيا رفته است . متوكل به او گفت :
در مقابل اين روايت ، تو چه مى گويى ؟
گفت :
اين روايت دروغى است كه از خودشان ساخته اند من از نظر مردم پنهان بودم كسى از مرگ و زندگى من خبر نداشت .
متوكل به حاضرين گفت :
غير از اين روايت ، دليلى نداريد تا اين زن مغلوب گردد؟
گفتند:
دليل ديگرى نداريم ، ولى خوب است حضرت امام هادى را احضار كنى ، شايد او دليل ديگرى داشته باشد.
سرانجام متوكل حضرت را احضار كرد و قضيه آن زن را برايش مطرح نمود.
امام فرمود:
حضرت زينب در فلان تاريخ چشم از جهان فروبسته است .
متوكل گفت :
حاضرين نيز اين روايت نقل كردند، او نپذيرفت و من سوگند خورده ام جلوى ادعاى ايشان را نگيرم مگر با دليل محكم .
حضرت فرمود:
كار مهمى نيست من دليلى مى آورم كه او را مجاب كند و ديگران نيز قبول داشته باشند.
متوكل گفت :
آن دليل كدام است ؟
حضرت فرمود:
گوشت بدن فرزندان فاطمه عليهاالسلام بر درندگان حرام است اگر راست مى گويد او را جلو درندگان بگذار چنانچه از فرزندان فاطمه عليهاالسلام باشد درندگان به او آسيب نمى رسانند.
متوكل به آن زن گفت :
شما چه مى گويى ؟
گفت :
او مى خواهد من كشته شوم ، در اينجا از فرزندان فاطمه زياد هستند، هر كدام را مى خواهد جلو درندگان بياندازد. در اين وقت رنگ همگان پريد.
بعضى از دشمنان امام گفتند:
چرا خودش پيش درندگان نمى رود؟
متوكل به اين پيشنهاد تمايل كرد. چون مى خواست بدون آنكه در قتل امام دخالت داشته باشد او را از بين ببرد!
به حضرت گفت :
چرا خودتان نمى رويد؟
امام فرمود:
اگر شما مايل باشيد من مى روم .
متوكل گفت : بفرماييد.
در آنجا شش عدد شير بود امام در جلو شيرها قرار گرفت .
شيرها اطراف امام را گرفتند، دستهايشان را بر زمين گذاشته سر بر روى دست خويش نهادند.
امام دست بر سر آنها كشيد و اشاره كرد كه كنار بروند و فاصله بگيرند، شيرها به جانبى كه امام اشاره كرده بود رفتند و در مقابل امام ايستادند.
وزير متوكل به او گفت :
اين كار بر ضرر تو است پيش از آنكه مردم از قضيه با خبر شوند او را بيرون بياور!
متوكل از امام خواست از محل درندگان خارج شود و از حضرت عذر خواست كه نظر بدى درباره شما نداشتيم ، مقصودمان اين بود سخن شما ثابت شود.
امام كه خواست حركت كند شيرها اطرافش را گرفتند و خود را به لباسهاى ايشان مى ماليدند.
هنگامى كه حضرت پاى به اولين پله گذاشت اشاره كرد برگرديد! همه برگشتند و امام بيرون آمد.
متوكل به آن زن گفت :
اكنون نوبت تو است كه به محل درندگان بروى ، ناله و فرياد زن بلند شد، شروع به التماس كرده ، اعتراف به دروغگويى خود نمود.
سپس گفت :
من دختر فلان هستم از فقر و تهى دستى به اين ادعا افتادم .
متوكل به حرف او گوش نكرد دستور داد او را جلو درندگان بيندازند ولى مادر متوكل درخواست كرد از تقصيرات آن زن بگذرد، متوكل نيز او را بخشيد.(1)
داستان هاى بحار الانوار جلد سوم
1- بحار: ج 50، ص 150.
- نقش امام در حفظ تشیع و تربیت شاگردان (مانند عبدالعظیم حسنی) در شرایط خفقان.
داستان
سید الکریم عبدالعظیم حسنی این محدث کبیری که سه امام را درک کرده محضر سه امام ، بعضی می گویند امام رضا جواد الائمه و امام هادی، بعضی می گویند نه ؛ جواد الائمه امام هادی و امام عسگری. ولی قطعا محضرت امام هادی را درک کرده .
می گوید آمدم محضر امام هادی علیه السلام دینم را به امام هادی عرضه بکنم آقا نگاهش به من افتاد فرمود : مرحباً لک یا ابالحسن انت ولیُّنا حَقّا ، خوش آمدی بیا تو واقعا دوست مایی.
ای خدا بعضی ها چقدر قشنگ امضا می گیرند!
آمدم دینم را به شما عرضه بکنم . حضرت فرمود ما تو را پذیرفتیم . آقا اجازه بدهید دینم را عرضه کنم . سید الکریم بیخود نیست آقا این همه اولیا خدا سر بر این آستان گذاشتند . دینش را به امام هادی عرضه کرد. امام هادی برایش دعا کرد:
💠یا ابالحسن ! ثبّتَکَ الله بالقول الثابت فی الحیاه الدنیا و الآخره . قبول است .
۴. مناظرات و پاسخ به شبهات
- نقل مناظرههای ایشان با علمای درباری برای اثبات حقانیت شیعه.
- پاسخ به شبهات درباره قرآن، امامت و توحید.
۵. زیارت جامعه کبیره؛ گنجینه معرفتی امام هادی (ع)
- درسهایی برای امروز:** مقاومت در برابر ظلم، .
زیارت غدیریه امام هادی (علیهالسلام) یکی از متون عمیق و پرمعنایی است که به **تأکید بر واقعه غدیر** و تبیین جایگاه امامت و ولایت** میپردازد. این زیارت، که از امام هادی (ع) نقل شده، دربردارنده مضامین بلند اعتقادی، تاریخی و سیاسی است و میتوان آن را تحلیلی کلامی از حادثه غدیر خم دانست. در ادامه، تحلیل اجمالی این زیارت ارائه میشود:
۱. معرفی زیارت غدیریه امام هادی (ع)**
- این زیارت در منابع شیعه مانند **«مصباح المتهجد» شیخ طوسی** و **«اقبال الاعمال» سید بن طاووس** نقل شده است.
- امام هادی (ع) در این زیارت، با بیانی شیوا، حادثه غدیر** را به عنوان *اساس امامت و ولایت بازخوانی میکنند و بر حقانیت امیرالمؤمنین (ع) تأکید میورزند.
۲. ساختار و محورهای اصلی زیارت**
زیارت غدیریه چند محور اساسی دارد:
الف) یادآوری واقعه غدیر و ابلاغ ولایت**
- امام هادی (ع) با اشاره به آیه **«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ»** (مائده:۳)، غدیر را روز تکمیل دین معرفی میکند.
- تأکید بر **نصب علنی امیرالمؤمنین (ع)** توسط پیامبر (ص) و بیعت مردم با ایشان.
ب) ویژگیهای امام علی (ع) در زیارت**
- ولایت الهی:** "وَ جَعَلْتَهُ وَلیّاً لِمَنْ آمَنَ بِکَ".
- علم بیکران:** "عَالِماً بِکِتَابِکَ".
- عدالت و قضاوت:** "قَاضِیاً بِدِینِکَ".
ج) لعن بر دشمنان غدیر
- امام هادی (ع) در این زیارت، **لعن بر کسانی که حق ولایت را انکار کردند را بیان میکند:
- "اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ خَالَفَهُ وَ نَصَبَ لَهُ الْعَدَاوَهَ".
- این بخش، اشاره به غاصبان خلافت** و *ناقضان عهد غدیر** دارد.
د) ارتباط غدیر با امامت ائمه (ع)**
- امام هادی (ع) غدیر را زنجیرهای از ولایت** میداند که تا امام زمان (عج) ادامه دارد:
- "وَ جَعَلْتَ ذَلِکَ عَهِداً إِلَی الْأَئِمَّهِ مِنْ .*
---
اشعار
امشب بشير از جانب حي تعالي آمده (ولادت)
گويد كه ياسيني دگر از صلب طاها آمده
يا كوثري از دامنام ابيها آمده
چارم علي در مجمع اولاد زهرا آمده
از نسل مصباح الهدي هادي به دنيا آمده
نور هدايت تافته هم در عرب هم در عجم
****
كهف التقي، بدرالشرف، نورالهدا، ابن الرضا
رخ رحمه للعالمين هيبت علي مرتضي
قرآن از پا تا به سر توحيد از سر تا به پا
هر ديده بر او يك حرم هر دل بر او يك سامرا
هم وجه ذات كبريا هم نجل ختم الانبيا
آيينۀ حسن قدم بگذاشت در عالم قدم
****
از آيۀ «اللهُ نور» افكنده گل سيماي او
نام دل آرايش علي، قلب محمّد جاي او
در چشم عرش كبريا پيداست جاي پاي او
دل، حج بجا آرد ولي در طوف سامراي او
جود و كرم، بذل و عطا، يك قطره از درياي او
عالم اگر سائل شود در پيش بذل اوست كم
****
چشم عطا بر درگه و چشم كرم بر دامنش
يعقوبها بينا شوند از نفخۀ پيراهنش
نور الهي در دلش روح محمّد در تنش
قرآن، كتاب منقبت مداح ذات ذوالمنش
شيرين دعاي جامعه از منطق شور افكنش