سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۸(نوزدهم)

احکام

تقليد در احكام، عمل كردن به دستور مجتهد است (۱)، و از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل با شد (۲). (و نيز بنا بر احتياط واجب (۳) بايد از مجتهدي تقليد كرد كه حريص به دنيا نباشد) (۴) و از مجتهدين ديگر اعلم باشد (۵)، يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين

شخصی خدمت پیامبر .

🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث۵ قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

۳۵۸

«قَوْلَ الْحَقِّ» (گفتن حق) از مفاهیم کلیدی و پراهمیت در قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و تعالیم اهل بیت (ع) است.

معنای «قَوْلَ الْحَقِّ»

«قول الحق» به معنای بیان حقیقت، گفتار راستین و ادای سخن عادلانه است، حتی اگر:

· برخلاف هوای نفس باشد.

· به ضرر گوینده تمام شود.

· در برابر قدرت‌های ظالم و ستمگر بیان شود.

این مفهوم فراتر از «راستگویی ساده» است؛ ایستادگی فعالانه برای اظهار حق در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را شامل می‌شود.

جایگاه «قول الحق» در قرآن کریم

۱. در توصیف مؤمنان راستین:

· «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» (سوره احزاب، آیه ۷۰)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و سخنی استوار بگویید.

· «وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (سوره مؤمنون، آیه ۳)؛ و کسانی که از لغو و بیهوده رویگردانند.

۲. به عنوان وظیفه پیامبران:

· درباره پیامبر اسلام (ص): «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» (سوره مائده، آیه ۶۷)؛ ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن.

۳. در برابر ستمگران:

· داستان حضرت موسی (ع) و فرعون: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَی» (سوره طه، آیه ۴۴)؛ اما با او سخنی نرم گویید، شاید که پند گیرد یا بترسد. (نکته: حتی در برابر ظالم، قول حق با حکمت و زبان نرم بیان شود). دفاع حضرت زهرا از ولایت تقدم در دفاع از ولایت

✍ یکی دیگر از مناقب حضرت زهرا (س)، دفاع او از مقام امامت و ولایت امام علی (ع) است. در زمانی که بیشتر یاران پیامبر (ص) از حمایت على (ع) و دفاع از حق خلافتش دست کشیدند، زهرا (س) به عنوان نخستین مدافع، وارد صحنه شد و جان خود را در این راه تقدیم نمود.

🔹 این دفاع، در خطبه‌های حضرت زهرا (س) در مسجد و در جمع زنان مهاجر و انصار متجلّی است. نمونه آن خطبه ها، خطبه فدکیه است. در آن خطبه‌ها، فاطمه (س) در پاسخ به این سؤال که «چرا اصحاب از ابوالحسن دوری کردند؟» فرمود: «دوری نکردند، مگر به سبب شمشیر او و شدت غضبش در راه خدا».

🔸 بر پایه گزارشی، حضرت فاطمه زهرا (س) سوار بر مرکبی، برای دعوت یاران پیامبر (ص) به یاری علی (ع) و دفاع از حق ایشان، شبانه به در خانه آنها رفته است.

متن شعر

محمد را گرامی دخت احمد پروری زهرا

ابر مرد دو عالم را یگانه همسری زهرا

تو امّ الاحمد و امّ الکتاب و امّ اسلامی

تو فرقانی، تو طاهایی، تو قدر و کوثری زهرا

امیرالمؤمنین حیدر بوَد، حبل المتین حق

به حق حق تو که تو حبل المتین حیدری زهرا

تو از سر تا قدم احمّد، محمّد پای تا سر تو

علی زهرای دیگر، تو علیِّ دیگری زهرا

به گرداب تحیر غرق شد عقلم، نمی دانم

علی از توست برتر یا تو از او برتری زهرا

نبوّت بر زنان نبوَد، وگرنه فاش می‌گفتم

تو روی دست، مصحف داری و پیغمبری زهرا

تو پیغمبر نه، تو بالاتر از پیغمبران استی

تو روح پاک ختم الانبیا در پیکری زهرا

تو بانوی همه سادات عالم تا صف محشر

تو بر مردان کل آفرینش رهبری زهرا

تو بر باغ ولایت با سرشکت فیض بارانی

تو بر نخل نبوت ریشه و برگ و بری زهرا