سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ولادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۹(بیستم)
سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ولادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۹(بیستم)
احکام.
مسأله ۵- به دست آوردن فتوی، یعنی دستور مجتهد چهار راه دارد:
اول:
شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از دو نفر عادل که فتوای مجتهد را نقل کنند. سوم: شنیدن از کسی که مورد اطمینان و راستگوست. چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتی که
شخصی خدمت پیامبر .
🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،
حدیث قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)
🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:
۱- صِدقُ اللِّسانِ.
راستگویی.
۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.
ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).
۳- وَ قَولُ الحَقِّ.
گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).
۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.
تواضع و فروتنی برای همه مردم.
📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.
۳۵۸
روایات
۱. برترین جهاد:
· پیامبر اکرم (ص): «أَفْضَلُ الْجِهَادِ کَلِمَةُ حَقٍّ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ»؛ برترین جهاد، سخن حق در برابر حاکم ستمگر است. (سنن ابن ماجه، صحیح)
۲. پایداری بر حق:
· امام علی (ع): «لاَ تَسْتَحْیُوا مِنْ إِعْطَاءِ الْحَقِّ قَبْلَ أَنْ تُسْأَلُوهُ»؛ از ادای حق، حتی قبل از این که از شما خواسته شود، شرمنده نباشید. (نهجالبلاغه
۳. آثار اخروی:
۱. نیّت خالص: فقط برای رضای خدا و اقامه حق، نه رای خودنمایی.
۲. آگاهی و دانش: گفتن حق بایدعلم و شناخت باشد، نه جهل.
۳. رعایت حکمت و موعظه حسنه: «ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» (سوره نحل، آیه ۱۲۵).
۴. صبر بر پیامدها: ممکن است قول الحق دشمنی یا آزار به دنبال داشته باشد.
۵. عدم تخطی از اخلاق: حتی هنگام گفتن حق، از توهین، غیبت یا افشای بیجا پرهیز شود.
نمونههای تاریخی
· حضرت ابراهیم (ع): ۱-خطاب به بتپرستان: «إِنَّکُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُکُمْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» (سوره انبیاء، آیه ۵۴).
۲موقعیتهای زیر «قول الحق» را رعایت کند:
۵'· در خانواده: گفتن حق و نصیحت به همسر، فرزندان و خویشاوندان با نیکوترین روش.
۶-· در محیط کار: عدم سکوت بر ظلم یا تخلف، اما با رعایت مراتب و آداب.
۷-· در اجتماع: نهی از منکر و امر به معروف با شرایط شرعی آن.
۶-· در بیان شهادت: «وَأَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ» (سوره طلاق، آیه ۲).
امام علی (ع) میفرماید: «مَنْ صَدَقَتْ فِیْمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجًا»؛ هر که در رابطه خود با خدا راستگو باشد، خداوند از هر تنگنایی راه نجاتی برایش قرار میدهد.
۷-پیامبر اسلام(ص) فرمود: قُلِ الحَقَّ و لَو على نفسِک؛ حق را، هر چند به زیان خود باشد، بگو. (کنز العمّال، ح 6929) در حالی که می دانیم همیشه گفتن حرف حق و حرف راست به صلاح نیست. حدیث فوق را چگونه توجیه می کنید؟
۹-پيامبر اكرم حضرت محمد مصطفى صلى الله عليه و آله فرمودند: «
سبّاق الامم ثلاثة لم يكفروا باللّه طرفة عين، علىّ بن ابى طالب و صاحب ياسين و مؤمن آل فرعون فهم الصّدّيقون وعلىّ افضلهم
؛ سه تن در ميان امّت خود تك و تنها بودند، امّا (لحظه اى حق را رها نكرده و) به مقدار چشم بر هم زدنى كافر نشدند؛ على بن ابى طالب عليهما السلام و حبيب نجّار و مؤمن آل فرعون، آنان همگى انسان هاى صدّيق و فوق العاده راستگويى هستند، امّا برتر از همه آنها على عليه السلام است». [البرهان فى تفسير القرآن، ج ۴، ص ۵۷۳. حضرت فاطمه (س) وحی خداوند به پیامبر (ص)
✍ در روایات زیادى به این مطلب اشاره شده است که نطفه فاطمه زهرا سلام الله علیها از میوه بهشتى تکوین یافته است. از آن جمله، روایتى است که در «امالى» صدوق رضی الله عنه آمده که امام رضا علیه السلام فرمود: «پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
🌷 وقتى به معراج رفتم، جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت نمود. پس رطب بهشتى به من داد که آن را خوردم و آن غذا در صلبم به نطفه تبدیل شد. پس چون به زمین آمدم، با خدیجه سلام الله علیها همبستر شدم و او به فاطمه سلام الله علیها حامله شد.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴.)
متن شعر
اعطاي حق به ختم رسل چيست؟ كوثر است
اعطاي حق به ختم رسل چيست؟ كوثر است
كوثر وجود اقدس زهراي اطهراست
زهرا يگانه ليله قدري كه قدر او
مخفي چو علم غيب خداوند اكبر است
زهرا كه نقطه نقطه به دست و جبين او
آثار بوسههاي مدام پيمبر است
زهرا كه كفو نفس رسول خدا علي است
زهرا كه حيدر است چو او، او چو حيدر است
زهرا كه قدر و عزت و جاه و جلال او
از صد هزار مريم عذرا فراتر است
انسيه اي كه از ملك و حور و جنّ و انس
هركس كه نيست خاك درش خاك بر سر است
ممدوحه اي كه ذات خداوند ذوالجلال
او را
به مصحف نبوي مدح گستر است
زهرا عليمه، طاهره، زهره، محدثه
زهرا همان بتول، بتول مطهر است
بر مادرش سلام كه حق گويدش سلام
بر شوهرش درود كه ساقي كوثر است
اين است آن گلي كه گلابش ائمه اند
اين است آن سپهر كه ساداتش اختر است
اين مادر است مادر كل پيمبران
اين دختر است، دختر اسلام پرور است
در دامن خديجه رسول مجسّم است
در بوسه ي رسول بهشت مصور است
بر روي او نگاه علي موج ميزند
از بوي او مشام محمد معطر است
آيينه ي تمام نماي خداست اين
خود بر هزار نام خداوند مظهر است
در حشر آفتاب شود سايه ي بهشت