سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ولادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۹(بیستم)

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت ولادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۹(بیستم)

احکام.

مسأله ۵- به دست آوردن فتوی، یعنی دستور مجتهد چهار راه دارد:

اول:

شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از دو نفر عادل که فتوای مجتهد را نقل کنند. سوم: شنیدن از کسی که مورد اطمینان و راستگوست. چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتی که

شخصی خدمت پیامبر .

🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

۳۵۸

روایات

۱. برترین جهاد:

· پیامبر اکرم (ص): «أَفْضَلُ الْجِهَادِ کَلِمَةُ حَقٍّ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ»؛ برترین جهاد، سخن حق در برابر حاکم ستمگر است. (سنن ابن ماجه، صحیح)

۲. پایداری بر حق:

· امام علی (ع): «لاَ تَسْتَحْیُوا مِنْ إِعْطَاءِ الْحَقِّ قَبْلَ أَنْ تُسْأَلُوهُ»؛ از ادای حق، حتی قبل از این که از شما خواسته شود، شرمنده نباشید. (نهج‌البلاغه

۳. آثار اخروی:

۱. نیّت خالص: فقط برای رضای خدا و اقامه حق، نه رای خودنمایی.

۲. آگاهی و دانش: گفتن حق بایدعلم و شناخت باشد، نه جهل.

۳. رعایت حکمت و موعظه حسنه: «ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» (سوره نحل، آیه ۱۲۵).

۴. صبر بر پیامدها: ممکن است قول الحق دشمنی یا آزار به دنبال داشته باشد.

۵. عدم تخطی از اخلاق: حتی هنگام گفتن حق، از توهین، غیبت یا افشای بی‌جا پرهیز شود.

نمونه‌های تاریخی

· حضرت ابراهیم (ع): ۱-خطاب به بت‌پرستان: «إِنَّکُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُکُمْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» (سوره انبیاء، آیه ۵۴).

۲موقعیت‌های زیر «قول الحق» را رعایت کند:

۵'· در خانواده: گفتن حق و نصیحت به همسر، فرزندان و خویشاوندان با نیکوترین روش.

۶-· در محیط کار: عدم سکوت بر ظلم یا تخلف، اما با رعایت مراتب و آداب.

۷-· در اجتماع: نهی از منکر و امر به معروف با شرایط شرعی آن.

۶-· در بیان شهادت: «وَأَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ» (سوره طلاق، آیه ۲).

امام علی (ع) می‌فرماید: «مَنْ صَدَقَتْ فِیْمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجًا»؛ هر که در رابطه خود با خدا راستگو باشد، خداوند از هر تنگنایی راه نجاتی برایش قرار می‌دهد.

۷-پیامبر اسلام(ص) فرمود: قُلِ الحَقَّ و لَو على نفسِک؛ حق را، هر چند به زیان خود باشد، بگو. (کنز العمّال، ح 6929) در حالی که می دانیم همیشه گفتن حرف حق و حرف راست به صلاح نیست. حدیث فوق را چگونه توجیه می کنید؟

۹-پيامبر اكرم حضرت محمد مصطفى صلى الله عليه و آله فرمودند: «

سبّاق الامم ثلاثة لم يكفروا باللّه طرفة عين، علىّ بن ابى طالب و صاحب ياسين و مؤمن آل فرعون فهم الصّدّيقون وعلىّ افضلهم

؛ سه تن در ميان امّت خود تك و تنها بودند، امّا (لحظه اى حق را رها نكرده و) به مقدار چشم بر هم زدنى كافر نشدند؛ على بن ابى طالب عليهما السلام و حبيب نجّار و مؤمن آل فرعون، آنان همگى انسان هاى صدّيق و فوق العاده راستگويى هستند، امّا برتر از همه آنها على عليه السلام است». [البرهان فى تفسير القرآن، ج ۴، ص ۵۷۳. حضرت فاطمه (س) وحی خداوند به پیامبر (ص)

✍ در روایات زیادى به این مطلب اشاره شده است که نطفه فاطمه زهرا سلام الله علیها از میوه بهشتى تکوین یافته است. از آن جمله، روایتى است که در «امالى» صدوق رضی الله عنه آمده که امام رضا علیه السلام فرمود: «پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:

🌷 وقتى به معراج رفتم، جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت نمود. پس رطب بهشتى به من داد که آن را خوردم و آن غذا در صلبم به نطفه تبدیل شد. پس چون به زمین آمدم، با خدیجه سلام الله علیها هم‌بستر شدم و او به فاطمه سلام الله علیها حامله شد.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴.)

متن شعر

اعطاي حق به ختم رسل چيست؟ كوثر است

اعطاي حق به ختم رسل چيست؟ كوثر است

كوثر وجود اقدس زهراي اطهراست

زهرا يگانه ليله قدري كه قدر او

مخفي چو علم غيب خداوند اكبر است

زهرا كه نقطه نقطه به دست و جبين او

آثار بوسه‌هاي مدام پيمبر است

زهرا كه كفو نفس رسول خدا علي است

زهرا كه حيدر است چو او، او چو حيدر است

زهرا كه قدر و عزت و جاه و جلال او

از صد هزار مريم عذرا فراتر است

انسيه اي كه از ملك و حور و جنّ و انس

هركس كه نيست خاك درش خاك بر سر است

ممدوحه اي كه ذات خداوند ذوالجلال

او را

به مصحف نبوي مدح گستر است

زهرا عليمه، طاهره، زهره، محدثه

زهرا همان بتول، بتول مطهر است

بر مادرش سلام كه حق گويدش سلام

بر شوهرش درود كه ساقي كوثر است

اين است آن گلي كه گلابش ائمه اند

اين است آن سپهر كه ساداتش اختر است

اين مادر است مادر كل پيمبران

اين دختر است، دختر اسلام پرور است

در دامن خديجه رسول مجسّم است

در بوسه ي رسول بهشت مصور است

بر روي او نگاه علي موج مي‌زند

از بوي او مشام محمد معطر است

آيينه ي تمام نماي خداست اين

خود بر هزار نام خداوند مظهر است

در حشر آفتاب شود سايه ي بهشت

سخنرانی حجت الاسلام شریفی مسجد علی ابن ابیطالب بمناسبت میلاد حضرت زهراس مورخه ۱۴۰۴/۹/۱۹

سخنرانی حجت الاسلام شریفی مسجد علی ابن ابیطالب بمناسبت میلاد حضرت زهراس
مورخه ۱۴۰۴/۹/۱۹
۱- حضرت فاطمه (س) وحی خداوند به پیامبر (ص)
✍ در روایات زیادى به این مطلب اشاره شده است که نطفه فاطمه زهرا سلام الله علیها از میوه بهشتى تکوین یافته است. از آن جمله، روایتى است که در «امالى» صدوق رضی الله عنه آمده که امام رضا علیه السلام فرمود: «پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
🌷 وقتى به معراج رفتم، جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت نمود. پس رطب بهشتى به من داد که آن را خوردم و آن غذا در صلبم به نطفه تبدیل شد. پس چون به زمین آمدم، با خدیجه سلام الله علیها هم‌بستر شدم و او به فاطمه سلام الله علیها حامله شد.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴.)
۳- عنایت و مقام ویژه نزد پیامبر (ص):
· پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بارها فرمودند: ۱-فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی، فَمَنْ أَذَاهَا فَقَدْ أَذَانِی»
(صحیح البخاری،کتاب فضائل أصحاب النبی، حدیث ۳۷۶۹)
«فاطمه پاره تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزرده است.» (صحیح بخاری)
۲-· همچنین فرمودند: «فاطمه سرور زنان جهانیان است.» (صحیح بخاری و صحیح مسلم)
۳-· علاقه و محبت ویژه پیامبر به ایشان به گونه‌ای بود که هرگاه از سفر بازمی‌گشت، نخست به دیدار فاطمه (س) می‌رفت.
۵-تعابیرعاطفی
چرا به حضرت فاطمه (س) ” مُهَجة قلب المصطفی” گفته شد ؟
قطرات خونی که در قلب موجب ادامه حیات است را ” مُهَجه” گویندچون مُهَجة مایه حیات انسان است.
فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در زندگی پیامبر(ص) به سان “مُهَجة” است یعنی حضرت صدیقه کبری به اندازه جان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای پیامبر اعتبار و ارزش دارد.
و از این دست تعبیر عاطفی مثل قرة عینی و مثل «روحی» و نور عینی و ثمرة فؤادی و امثال آن از پیامبر (ص) نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)فراوان است و کنایه از مراتب محبت، لطف، عنایت حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به صدیقه کبری (سلام الله علیها) است. یعنی این لقب یک لقب عاطفی است از پیامبر (س) که مراتب محبت پیامبر به او را نشان می دهد
فاطمةُ مُهجَةُ قَلبی و ابناها ثَمَرَةُ فُؤادی و بَعلُها نورُ بَصَری و الأئِمّةُ مِن وُلدِها أُمَناءُ رَبّی و حَبلٌ مَمدودٌ بَینَه و بَینَ الخَلقِ مَن تمسَّک بِهم نَجا و مَن تَخَلَّفَ عنهم هَوَی: فاطمه جان من است و دو پسرانش میوه دل منند و شوهرش نور چشم من است و امامان از فرزندانش امینان پروردگار منند که ریسمانی کشیده شده میان او و خلائقش می‌باشند. کسی که به آنان چنگ زده تمسک جوید، نجات می‌یابد و کسی که از آنان تخلّف ورزیده إعراض کند، در درۀ هلاکت سقوط می‌نماید.»(بحارالانوار)
مقام مادر
پيامبر صلي الله عليه و آله :
۱-مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِي عُمرِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيهِ
پيامبر صلي الله عليه و آله :
هركه خوش دارد عمرش دراز و روزى اش بسيار شود ، به پدر ومادرش نيكى كند
. همان ، ح 22671 .
۲-پيامبر صلي الله عليه و آله :
الجَنَّةُ تَحتَ أقدامِ الاُمَّهاتِ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :
بهشت زير قدم هاى مادران است .
. ميزان الحكمه ، ح 22691
شخصیت زنان برتردراسلام،،،،
اولین کسی که با دیکتاتوری عظیم فرعون دلیرانه به پا خواست...یک مرد نبود بلکه یک زن بود....(بانو آسیه)
اولین کسی که مکه و کعبه را آباد کرد مرد نبود،،
بلکه یک زن بود....(بانو هاجر )
اولین کسی که از مبارکترین آب روی زمین زمزم نوشید مرد نبود بلکه یک زن بود...(هاجر خاتون)
اولین کسی که به پیامبرعظیم الشاَن اسلام حضرت محمد المصطفیﷺ ایمان آورد مرد نبود بلکه یک زن بود... (بانو خدیجه)
اولین کسی که خونش برای اسلام ریخته شد و شهید شد یک مرد نبود بلکه یک زن بود....(بانو سمیه)
اولین کسی که ثروتش را در راه اسلام داد یک مرد نبود
بلکه زن بود....(بانو خدیجه )
اولین کسی در قرآن که خداوند از بالای هفت آسمان به حرفش گوش داد یک زن بود نه مرد...(سوره مجادله آیه 1)
اولین کسی که سعی صفا و مروه را انجام داد یک مرد نبود،،
بلکه زن بود....(بانو هاجر)
اولین زنی که با همه مخالفتها وارد معبد اورشلیم شد مریم بود،،
تنها کسی که به حمایت از شوهر و امامش میخ در به
تنش فرو رفت و دم نزد و شفیع گنهکاران در روز قیامت است،،
زهرا ،س،بود،،یگانه بانوی خلقت
که عالم برای اوآفریده شده است،،،
اکنون میلیونها حاجی باید حرکات آن زن را انجام دهند وگرنه حج آنها قبول نمی شود.....
واما کسی که کاخ یزید را
به لرزه دراورد مرد نبود زینب بود زینب،،،

اشعار ۸۹
محمد را گرامی دخت احمد پروری زهرا

ابر مرد دو عالم را یگانه همسری زهرا
تو امّ الاحمد و امّ الکتاب و امّ اسلامی
تو فرقانی، تو طاهایی، تو قدر و کوثری زهرا
امیرالمؤمنین حیدر بوَد، حبل المتین حق
به حق حق تو که تو حبل المتین حیدری زهرا
تو از سر تا قدم احمّد، محمّد پای تا سر تو
علی زهرای دیگر، تو علیِّ دیگری زهرا
به گرداب تحیر غرق شد عقلم، نمی دانم
علی از توست برتر یا تو از او برتری زهرا
نبوّت بر زنان نبوَد، وگرنه فاش می‌گفتم
تو روی دست، مصحف داری و پیغمبری زهرا
تو پیغمبر نه، تو بالاتر از پیغمبران استی
تو روح پاک ختم الانبیا در پیکری زهرا
تو بانوی همه سادات عالم تا صف محشر
تو بر مردان کل آفرینش رهبری زهرا
تو بر باغ ولایت با سرشکت فیض بارانی
تو بر نخل نبوت ریشه و برگ و بری زهرا

   سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۸(نوزدهم)  

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۸(نوزدهم)

احکام

تقليد در احكام، عمل كردن به دستور مجتهد است (۱)، و از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل با شد (۲). (و نيز بنا بر احتياط واجب (۳) بايد از مجتهدي تقليد كرد كه حريص به دنيا نباشد) (۴) و از مجتهدين ديگر اعلم باشد (۵)، يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين

شخصی خدمت پیامبر .

🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث۵ قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

۳۵۸

«قَوْلَ الْحَقِّ» (گفتن حق) از مفاهیم کلیدی و پراهمیت در قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و تعالیم اهل بیت (ع) است.

معنای «قَوْلَ الْحَقِّ»

«قول الحق» به معنای بیان حقیقت، گفتار راستین و ادای سخن عادلانه است، حتی اگر:

· برخلاف هوای نفس باشد.

· به ضرر گوینده تمام شود.

· در برابر قدرت‌های ظالم و ستمگر بیان شود.

این مفهوم فراتر از «راستگویی ساده» است؛ ایستادگی فعالانه برای اظهار حق در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را شامل می‌شود.

جایگاه «قول الحق» در قرآن کریم

۱. در توصیف مؤمنان راستین:

· «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» (سوره احزاب، آیه ۷۰)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و سخنی استوار بگویید.

· «وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (سوره مؤمنون، آیه ۳)؛ و کسانی که از لغو و بیهوده رویگردانند.

۲. به عنوان وظیفه پیامبران:

· درباره پیامبر اسلام (ص): «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» (سوره مائده، آیه ۶۷)؛ ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن.

۳. در برابر ستمگران:

· داستان حضرت موسی (ع) و فرعون: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَی» (سوره طه، آیه ۴۴)؛ اما با او سخنی نرم گویید، شاید که پند گیرد یا بترسد. (نکته: حتی در برابر ظالم، قول حق با حکمت و زبان نرم بیان شود). دفاع حضرت زهرا از ولایت تقدم در دفاع از ولایت

✍ یکی دیگر از مناقب حضرت زهرا (س)، دفاع او از مقام امامت و ولایت امام علی (ع) است. در زمانی که بیشتر یاران پیامبر (ص) از حمایت على (ع) و دفاع از حق خلافتش دست کشیدند، زهرا (س) به عنوان نخستین مدافع، وارد صحنه شد و جان خود را در این راه تقدیم نمود.

🔹 این دفاع، در خطبه‌های حضرت زهرا (س) در مسجد و در جمع زنان مهاجر و انصار متجلّی است. نمونه آن خطبه ها، خطبه فدکیه است. در آن خطبه‌ها، فاطمه (س) در پاسخ به این سؤال که «چرا اصحاب از ابوالحسن دوری کردند؟» فرمود: «دوری نکردند، مگر به سبب شمشیر او و شدت غضبش در راه خدا».

🔸 بر پایه گزارشی، حضرت فاطمه زهرا (س) سوار بر مرکبی، برای دعوت یاران پیامبر (ص) به یاری علی (ع) و دفاع از حق ایشان، شبانه به در خانه آنها رفته است.

متن شعر

محمد را گرامی دخت احمد پروری زهرا

ابر مرد دو عالم را یگانه همسری زهرا

تو امّ الاحمد و امّ الکتاب و امّ اسلامی

تو فرقانی، تو طاهایی، تو قدر و کوثری زهرا

امیرالمؤمنین حیدر بوَد، حبل المتین حق

به حق حق تو که تو حبل المتین حیدری زهرا

تو از سر تا قدم احمّد، محمّد پای تا سر تو

علی زهرای دیگر، تو علیِّ دیگری زهرا

به گرداب تحیر غرق شد عقلم، نمی دانم

علی از توست برتر یا تو از او برتری زهرا

نبوّت بر زنان نبوَد، وگرنه فاش می‌گفتم

تو روی دست، مصحف داری و پیغمبری زهرا

تو پیغمبر نه، تو بالاتر از پیغمبران استی

تو روح پاک ختم الانبیا در پیکری زهرا

تو بانوی همه سادات عالم تا صف محشر

تو بر مردان کل آفرینش رهبری زهرا

تو بر باغ ولایت با سرشکت فیض بارانی

تو بر نخل نبوت ریشه و برگ و بری زهرا

 سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۸(هیجدهم)  

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۸(هیجدهم)

احکام

مسأله ۳- مجتهد و اعلم را از سه راه می‌توان شناخت:

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوم: آن که دو نفر عالم عادل که می‌توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.

سوم: آن که عده ای از اهل علم که می‌توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا می‌شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.

شخصی خدمت پیامبر .

🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث۵ قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

۳۵۸)

استثنائات مواردی که غیبت جایز است (به تعبیر فقهی: غیبت به مصلحت)

·۱ شکایت از ظلم نزد حاکم شرع

·۲ مشورت برای جلوگیری از ضرر

·۳ هشدار به مؤمنان درباره افراد فاسد یا فاسق

موارد جواز غیبت

فقها و علمای اخلاق اتفاق‌نظر دارند که در مواردی غیبت کردن جایز است:

در مواردی که پای مصلحت مهمتری در میان باشد.[۳]

افراد متجاهر به فسق.[۴]

ذکر عیب‌های آشکار بدون قصد تحقیر کردن به شرط ناراحت نشدن غیبت‌شونده.[۵]

ارشاد و نصیحت مؤمن هر گاه بدون آگاهی با فاسقی هم نشینی می‌کند.[۷]

اظهار كردن عيوب پنهانِ مريض برای طبيب به جهت معالجه.[۸]

جواز به دلیل مصلحت مهمتر

در هر جایی که مصلحت افشای عیب پنهانی شخص از نظر شرع بیش از مفسده آن باشد، غیبت جایز است.[۹] برخی از این مصادیق عبارتند از:

در مورد مشورت، مثل اینکه کسی می‌خواهد با دیگری معامله یا ازدواج کند. در اینجا می‌توان عیوب پنهانی آن شخص را تا آنجا که در کار مورد نظر دخالت دارد برملا ساخت و شخص مشورت کننده را راهنمایی کرد.[۱۰]

نهی از منکر.[۱۱]

دفع بدعت شخص بدعت‌گزار.[۱۲]

آگاه ساختن مسلمان از خطر یا ضرری که در کمین اوست.

دادخواهی و رفع ظلم نزد کسی که بتواند به مظلوم کمک کند.[۱۳]

متجاهر به فسق

تجاهر به فسق

کسی که آشکارا گناه کند و برایش مهم نباشد دیگران از این کارش آگاه شوند غیبتش در آن گناه جایز است.[۱۴] برخی این مورد را به دلیل اینکه شخص از بیان گناهش ناراحت نمی‌شود، غیبت نمی‌دانند.[۱۵]

دلیل استثنای این مورد علاوه بر دلیل عقل، احادیثی است که بر جواز غیبت چنین شخصی دلالت می‌کنند. امام باقر(ع) فرمود: ثَلاثَةٌ لَیسَتْ لَهُمْ حُرْمَةٌ، صاحِبُ هَوی مُبتَدِعٌ، وَالإمامُ الْجائِرُ، وَالْفاسِقُ الْمُعْلِنُ الْفِسْقَ[۱۶] (سه نفرند که احترام ندارند: کسی که دارای هوس‌های بدعت‌آمیز است، زمامدار ستمگر و کسی که آشکارا معصیت می‌کند.)

عیب‌های آشکار

بیان عیب یا نقص‌های آشکار افراد مانند اینکه لنگ یا چشم چپ باشد در صورتی که قصد عیب‌جویی نداشته و فقط به منظور معرفی و شناساندن شخص باشد و آن فرد از ذکر این القاب ناراحت نباشد

گوشه ای از فضایل حضرت زهرا

مقام عصمت:

· بر اساس باور شیعه، حضرت فاطمه (س) دارای مقام عصمت هستند و از هر گناه و خطایی معصوم می‌باشند.

· آیه تطهیر (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا) (احزاب: ۳۳) که بر پاکی اهل بیت دلالت دارد، شامل وجود نازنین ایشان نیز می‌شود.

متن شعر

کیستم من فاطمه محبوبه ی جان آفرینم

جنت الاعلای قربِ رحمت للعالمینم

لیله القدری که کس غیر از خدا قدرش نداند

معنی «انا فتحنا»ی امیرالمؤمنینم

مادر پیغمبران از شخص آدم تا محمّد

بانوی ملک خدا در آسمان‌ها و زمینم

از ازل پیشانی توحید را بودم ستاره

تا ابد انگشتر ختم رسالت را نگینم

ذات حق کرده اراده تا که باشد یک حسینش

ور نه ریزد تا صف محشر، حسین از آستینم

آن جناب مریم عذرا و این یکتا مسیحش

این من و این یازده عیسای عیساآفرینم

راستی رکن همه ارکان عالم کیست؟ - حیدر

در حقیقت من همان رکن امام راستینم

این عجب نبْوَد چو پا در عرصه ی محشر گذارم

عفو جوشد از یسار و رحمت آید از یمینم

سجده و والشمس و واللیل دخان و عادیاتم

کوثر و تطهیر و قدر و فجر و نور و یا و سینم

هم به سیرت مصطفی فرموده در شأنم «فداها»

هم به صورت گفته صورت آفرینم، آفرینم

در حقیقت عبد حق خوانده، سپس گویید مدحم

گرچه فوق مدح خلقِ اوّلین و آخرینم

گاه می‌خوانند حورم، گاه می‌گویند انسان

سخنرانی حجت الاسلام شریفی مسجد علی ابن ابیطالب تفسير سوره فتح

مورخه ۱۴۰۴/۹/۱۷(جلسه شانزدهم)

وَأُخْرَي لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيْهَا قَدْ أَحَاطَ اللَّهُ بِهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيراً (21)

و (غنايم) ديگرى (نصيبتان مى كند) كه شما بر آنها قدرت نداريد، ولى خداوند بر آنها احاطه دارد و خداوند بر هر چيزى توانمند است.

وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً (22)

و اگر كسانى كه كفر ورزيدند با شما كارزار كنند، (توان مبارزه با شما را ندارند و) عقب نشينى و پشت كرده و آنگاه هيچ سرپرست و ياورى نخواهند يافت

۱-قرآن بارها فرموده است: همراه سختى، آسانى است. «انّ مع العُسر يُسرا»(شرح، 5 و 6.) «سيجعل اللّه بعد عسر يسرا»(طلاق، 7.) «سنيسره للعسرى»(23) سال هاى اول بعثت كه همراه انواع۱- تهمت ها، ۲-شكنجه ها و۳- توطئه ها بود و سال هاى اول هجرت كه ۱-جنگ ها، ۲-كشته ها و ۳-مجروحان زيادى به همراه داشت، سالهاى سخت و طاقت فرسايى بود، امّا سال هاى آخر عمر پيامبر،۱- آسايش و۲- پيروزى و۳- عزّت بود، چنانكه اين سوره تاكنون به آن اشاره كرده است:۱- «فتحاً قريبا»،۲- «ينصرك اللّه نصراً عزيزا»،۳- ۴-«اثابهم فتحاً قريبا»، ۵-«مغانم كثيرة» و «و ۶-اخرى لم تقدروا عليها».

۲- وعده دست يابى به غنايم در آينده، بر اساس علم و قدرت الهى است.

«و اُخرى لم تقدروا عليها قد احاط اللّه...»

۳- به دست آوردن غنايم را به زرنگى خود نپنداريد. «و اُخرى لم تقدروا عليها»

۴- در كنار موفقيّت ها، از ضعف هاى خود غافل نشويم. (در آيات قبل خوانديم: «فتحا قريبا... مغانم كثيرة» و در اين آيه مى فرمايد: «لم تقدروا عليها»)

۵- به وعده هاى خدا ايمان داشته باشيم. «وعدكم اللّه مغانم كثيرة... قد احاط اللّه بها»

۶- آيات قرآن، بسترى براى توكّل به خدا و تربيت انسان هاى موحّد است. «وعدكم... فعجّل... كفّ... يهديكم... احاط اللّه... و كان اللّه على كل شى ء قديرا»

۷- به وعده كسى بايد تكيه كرد كه پشتوانه قوى داشته باشد. «و كان اللّه على كل شى ء قديرا»

۸-اگر اين آيات را مربوط به ادامه ماجراى صلح حديبيّه بدانيم، معناى آيه چنين مى شود كه صلح حديبيّه بر اساس ناتوانى و ضعف رزمى شما نبود، بلكه به خاطر مصلحت نظام بود، شما در حديبيّه نيز اگر دست به جنگ مى زديد، پيروز بوديد و دشمنانتان فرار مى كردند.

۹-در قيامت مشخص مى شود كه كافران هيچ ندارند و كسى ولايت و نصرت آنها را نمى پذيرد، اما در مقابل مؤمنان همه چيز دارند، گرچه در دنيا چيزى نداشته اند.

امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه به خداوند مى گويد: «ماذا فَقَد مَن وَجدك و ماذا وَجد مَن فقدك» هر كس تو را دارد چه ندارد و هر كس تو را ندارد چه دارد؟

۱۰- مسلمانانِ ضعيف، به عزّتى رسيدند كه دشمنان، تاب درگيرى با آنان را نداشتند. «ولو قاتلكم... لولّوا»

إخبار از فتوحات آیندۀ مسلمین

خداوند متعال در این آیهۀ شریفه از نعمت‌ها و فتوحاتی سخن می‌گوید که در آینده، نصیب مسلمین خواهد شد. حضرت حق یادآوری می‌کند: نیل به این نعمت‌ها و فتوحات بدون اراده و یاری او ممکن نیست و مسلمانان بدون خواست و کمک خداوند متعال قادر نیستند آن‌ها را به دست بیاورند؛ امّا اوست که با احاطه به آن تعمت‌ها و فتوحات، آن‌ها را نصیب مسلمین

می‌کند.

بنابراین روشن است که مسلمانان به یاری خدا، ۱-ایران ۲-و قسطنطنیه۳- و روم شرقی را فتح کردند و فتوحات آنها تا۴- جبل الطارق (بالای مراکش)، ۵-اندلس و طنجه و اسپانیا را فرا گرفت و به خواست و یاری حضرت دوست، از مصر تا الجزائر و از آن جا تا مراکش و از مراکش تا اندلس و سپس جبل الطارق و اسپانیا توسط مسلمین فتح شد.

این در حالی بود که بدون یاری خداوند سبحان حتی احتمال چنین فتوحاتی نیز به ذهن کسی خطور نمی کرد؛ چرا که مسلمین قدرت این کار را نداشتند و یا احتمال نمی دادند که چنین قدرتی دارند. اما خدای متعال بر همۀ امور قادر است (وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرًا). لذا در آیۀ شریفه همه فتوحات را به قدرت خویش منتسب کرده است.

۱۱- هر كس خدا ندارد، هيچ ياورى ندارد. «لا يجدون ولياً ولا نصيرا

۱۲ناکارآمدی اسباب ظاهری در برابر ارادۀ الهی

این مطلب بیانگر این حقیقت است که اسباب ظاهریه در برابر ارادۀ حضرت حق _ عز اسمه _ هیچ اهمیتی ندارد و این قانون در همۀ امور جاری و ساری است. چه قدرت‌های ظاهریّه، چه کثرت جمعیت و یا اموال فراوان و یا سلامت ظاهر اشخاص و تمام مواهب مادی در قبال اراده و قدرت لا يزال الهى مقهور و مغلوب است. ۱-موسی کلیم علیه السَّلام را در دامن فرعون۲-، ابراهیم

خلیل الله را در میان آتش، ۳-یونس نبی الله علیه السَّلام را در دل نهنگ محافظت می‌فرماید و آن‌ها را پیروز می‌گرداند که همه چیز مقهور اراده اوست که: ﴿إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ) [۱] ؛ پس هیچ یک از مواهب مادی نمی تواند قابل اعتماد باشد.

در دیوان امیرالمؤمنین علیه السَّلام آمده است:

فكم من صحيح مات من غير علّة *** و كم من مريض عاش دهراً الى دهر [دیوان امير المؤمنين علیه السَّلام، ص ۱۹۸؛ منهاج البراعة، ج ۴، ص]

چه بسیار افراد سالمی که بدون علت و مرضی مُردند و چه بسیار از مریض‌هایی که سالیان سال زنده ماندند.

بر حسب اسباب ظاهری، فردی که مریض و مشرف به موت است باید زودتر از فرد سالم بمیرد

 سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۶(هفدهم) 

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۶(هفدهم)

تقلید در احکام، عمل کردن به دستور مجتهد است، و از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نیز بنا بر احتیاط واجب باید از مجتهدی تقلید کرد که حریص به دنیا نباشد و از مجتهدین دیگر اعلم باشد، یعنی در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد.

شخصی خدمت پیامبر .

🌷�جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث

قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ�. و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

۳۵۸)

� �إیّاک والغیبة فإنّها إدامُ کلابِ النار�

"از غیبت بپرهیز که خوراک سگان دوزخ است."

۱-شرایط ترک غیبت و جبران آن

چطور غیبت نکنیم و این عادت مخرب را ترک کنیم ؟

شخصی که تصمیم جدی برای ترک غیبت گرفته است باید بداند که به جای برشمردن عیوب دیگران، باید عیب های خود را شناسایی و رفع کند. به طوری که پیامبر گرامی (ص) می فرماید:� طوُبی لِمَن مَنَعهُ عَیبُهُ عَن عُیُوبِ المُومِنینَ ؛ خوشا به حال کسی که عیب خودش، او را از پرداختن به عیب مردم باز می دارد.� (کلینی ، کافی ، ج 8، ص 168)

توبه و استغفار:

�۲- توبه نصوح

�۳-طلب عفو از شخص غیبتشده

�۴- جبران آبروی از دست رفته

توصیههای عملی:

� ۵-کنترل زبان

�۶- دوری از مجالس غیبت

۷- یادآوری عواقب غیبت

�۸- توجه به عیوب خود

داستان

در محضر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی یک استاد بزرگوار حضرت امام بودند که خیلی ایشان مرد بزرگی بود. بعضی از علما را می شناسنم که وصیت کردند اجسادشان را ببرند زیر پای میرزا جواد آقای ملکی دفن کنند در شیخان قم. که خیلی ایشان بزرگ بوده .

دو نفر به گردن امام خیلی حق داشتند؛ یکی این بزرگوار بود یکی شیخ شاه آبادی که امام رحمت الله برای آیت الله شاه آبادی تعبیر روحی له الفداء دارد جانم‌ فدای استادم استاد نقش مهم دارد.

در محضر این بزرگوار یک نفر یک غیبتی کرد ایشان با عصبانیت بلند شد روحش آزرده شد فرمودند تو ۴۰ روز مرا به زحمت انداختی ۴۰ روز بارم را سنگین کردی به خاطر یک غیبتی که تو کردی و من هم شنیدم با اینکه میل نداشتم غیبت بشنوم اما تو گفتی و من شنیدم. مجلس را ترک کرد از فردای آن روز این بزرگوار چهل روز ریاضت شرعیه کشید برای اینکه در محفلش فردی 💠 گوشه ای از فضایل و مناقب فاطمه زهرا سلام الله علیها

۱۵- همسری على علیه السلام

✍ از دیگر فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها این است که پدرى همچون رسول الله صلی الله علیه وآله و همسرى همچون على ابن ابى‌طالب علیه السلام داشت و اگر على علیه السلام نبود، هیچ همتایى براى فاطمه سلام الله علیها نبود تا با او ازدواج کند. لذا پیامبر اکرم(ص) در فرازی فرمودند:�لَو لَمْ یُخْلَقْ عَلِیٌّ لَمْ یَکُنْ لِفاطِمَةَ کُفْوٌ؛ (اصول کافى، با ترجمه سید جواد مصطفوى، ج 2،)

🔹در روایتى از رسول گرامى اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: �به فاطمه سلام الله علیها چهار چیز در دنیا داده شده است: پدرى همچون من، شوهرى همچون على علیه السلام، فرزندانى همچون حسن و حسین علیهماالسلام... .� (بحارالانوار، ج 43، ص 57 و 58.)

متن شعر

نمی خواهم بگویم آنچه بین کوچه‌ها دیدم

مکن اصرار ای زینب بدانی آنچه را دیدم

به بند غم گرفتار و اسیرم تا دم مرگم

که بند ریسمان بر گردن شیر خدا دیدم

خدا داند که آن سیلی شروع دردهایم شد

به یک لحظه در آن کوچه دو صد کرببلا دیدم

از آن خنجر که بر پایم نشست هرگز نمی نالم

که من مسمار را در سینه ی خیرالنساء دیدم

در این غربت شبیه جد خود خیرالبشر هستم

که از ملعونه ای همسر نما جور و جفا دیدم

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۵(شانزدهم) 

سخنرانی حجت الاسلام شریفی بمناسبت شهادت حضرت زهراس منزل خانم سیفیان ۱۴۰۴/۹/۱۵(شانزدهم)

احکام

#وقت‌نمازعشاء

#سؤال

آخر #وقت‌نمازعشاء تا چه زمانی است ؟ اگر کسی آن را تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشاء بخواند ؟

#جواب

وقت #نمازعشاء از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشاء از #نیمه‌شب‌شرعی جایز نیست . اما در صورتی که نماز مغرب و عشاء به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون #نیت‌اداءوقضاء (به نیت #مافی‌الذمه) بجا آورد .

شخصی خدمت پیامبر .

🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ،

حدیث۵ قبل از فرا رسیدن مرگ، چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۴)

🌷 وَ هَدِیَةُ مُنکَرٍ وَ نَکِیرٍ اَربَعَةُ اَشیاءَ». و اما هدیه منکر و نکیر چهار چیز است:

۱- صِدقُ اللِّسانِ.

راستگویی.

۲- وَ تَرکُ الغیبَةِ.

ترک غیبت(که پیامد آن و القاب زشت است).

۳- وَ قَولُ الحَقِّ.

گفتار حق(گرچه به زیانت باشد).

۴- وَ التَّواضُعُ لِکُلِ اَحَدٍ.

تواضع و فروتنی برای همه مردم.

📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة، ص۳۲۵.

ترک غیبت از منظر قرآن و روایات

از امام صادق (ع):

· «مَن اغتاب مؤمناً لم یقبل الله صلاتَه أربعین یوماً إلا أن یغفر له صاحبه»

"کسی که مؤمنی را غیبت کند، خداوند تا چهل روز نمازش را نمیپذیرد، مگر اینکه آن شخص او را ببخشد." (اصول کافی، ج ۲، ص ۳۵۸)

· «إیّاک والغیبة فإنّها إدامُ کلابِ النار»

"از غیبت بپرهیز که خوراک سگان دوزخ است."

آثار و پیامدهای غیبت از دیدگاه روایات

آثار اخروی:

·۱ عدم قبولی عبادات

·۲ عذاب آخرت

·۳ سقوط از مقامات معنوی

آثار دنیوی:

·۱ ایجاد دشمنی و کینه

· ۲شکستن حرمت مؤمن

·۳ از بین رفتن برادری دینی گوشه ای از فضایل حضرت زهرا س آفرینش حضرت فاطمه سلام الله علیها

✍ آفرینش فاطمه زهرا سلام الله علیها جزء راز ها و اسرار الهى است كه ما حقيقت آن را درک نمی کنیم. آنچه ما درباره اين موضوع در مى يابيم همان چيزى است كه از طريق روايات به ما رسيده است و نشان مى ‌دهد كه روح تابناك فاطمه زهرا (س) از فروغ عظمت و شكوه خدا آفريده شده است.

🌷پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در این خصوص می فرمایند:

نور فاطمه سلام الله علیها قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شد، بعضى از مردم عرض کردند: اى پیامبر خدا! پس زهرا سلام الله علیها از آدمیان نیست؟ فرمود: فاطمه حوریه بشرى است.»

🌷 «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّة؛ (عوالم العلوم، ج ۶، ص ۹.)

متن شعر

عطش افتاده به جانم جگرم می‌سوزد

هستی‌ام ز آتش غم‌ها به برم می‌سوزد

در من از سوز عطش تاب سخن گفتن نیست

دهنم خشک و دلم خون، جگرم می‌سوزد

عطش و داغ دل و تابش خورشید و سلاح

آتشی هست که پا تا به سرم می‌سوزد

باغبانم من و افسوس که از بی آبی

هر گل و غنچه به پیش نظرم می‌سوزد

باغ آتش زده را مانم کز هر طرفی

هم گلم، هم شجرم، هم ثمرم می‌سوزد

جگر از داغ جگر گوشه من خونین است

بصرم از غم نور بصرم می‌سوزد

گریه دخترکم بر جگرم آتش زد

ناله ی اصغر من بیشترم می‌سوزد

نخله عصمتم و برگ و برم را زده اند

طایر قدسی‌ام و بال و پرم می‌سوزد

اکبرم آب ز من خواهد و میسورم نیست

جگر سوخته‌ام بر پسرم می‌سوزد

خصم گفتا که مرا می‌کشد از بغض علی

دل در این حال به حال پدرم می‌سوزد